مقالات مقالات .

مقالات

شیلنگ صنعتی

 این محصول مقطع دایره ای مانند دارد که با توجه به موارد مصرف ترکیبات این کالا متفاوت است. البته این لوله تو خالی منعطف دو خروجی دارد. ممکن است برای تحمل فشار بیشتر از فلزات در ترکیب ساختاری شیلنگ استفاده کنند. از شیلنگ برای انتقال مایعات از یک به مکان به مکان دیگر استفاده می شود. به طور کلی شیلنگ ها نه تنها در صنعت؛ بلکه در تمامی سطوح زندگی امروزه نقش دارند. استفاده از شیلنگ خانگی برای شستشو و استفاده از شیلنگ پنوماتیک گواه این موضوع است که شیلنگ ها کاربرد گسترده ای دارند.

 

انواع شیلنگ صنعتی
انواع شیلنگ های صنعتی و اتصالات

پارامتر های مهم در طراحی یک شیلنگ صنعتی
مسلما تمامی شیلنگ های صنعتی با یک مدل و یک نوع طراحی نمی شوند؛ چرا که کاربردهای مختلف و گوناگونی دارند. بنابراین پارامترهایی برای ساخت شیلنگ صنعتی مد نظر سازندگان این کالای مهم می باشد. این ویژگی ها عبارتند از: اندازه، درجه فشار، طول، سازگاری شیمیایی و وزن. تمامی ویژگی های ذکر شده مهم هستند و همه به اندازه هم در ساخت شیلنگ صنعتی اهمیت دارند. چرا که هر کدام از این شیلنگ های صنعتی برای جابجایی مایعات مهم استفاده می شوند.

 

کاربرد های شیلنگ از شغل پر مهر باغبانی تا کیمیاگری
شیلنگ تنها برای انتقال مایعات قابل استفاده نیست؛ بلکه به منظور انتقال هوا و گاز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع نشان دهنده این است که شیلنگ ها کاربردهای بسیار گسترده و عظیمی در زندگی بشر دارند. در این جا به چند کاربرد شیلنگ ها اشاره می کنیم. این کاربرد ها عبارتند از:

 

ساده ترین و اولین کاربرد شیلنگ که در ذهن همه ی ما وجود دارد؛ استفاده از آن برای شستشو و آبیاری است که البته در این حالت مصرف شیلنگ خانگی خواهد بود نه صنعتی.
شیلنگ آتش نشانی که برای انتقال آب به محل آتش سوزی قابل استفاده است.
شیلنگ هوا برای غواصان: این شیلنگ ها هوا را از مخازن هوا حمل می کنند و در واقع برای حمل هوا تعبیه شده اند.
برای کار کردن با ماشین آلات پنوماتیک از شیلنگ صنعتی بهره می گیرند. مانند آسیاب، منگنه، درایورهای پیچ پنوماتیک.
از شیلنگ های فشار قوی به منظور جابجایی مواد مایع تحت فشار در صنایع روغنی استفاده می شود.
استفاده از شیلنگ در سیستم های ترمز هوا. مثل: ترمز های هوایی تعبیه شده بین لوکوموتیو و واگن قطار.
بنابراین به طور کلی کاربرد شیلنگ صنعتی بسیار متنوع و زیاد است.

 

کیان صنعت مرجع خرید شیلنگ صنعتی فشارقوی
شیلنگ ها را با توجه به ویژگی های مختلف مثل جنس، کاربرد و غیره تقسیم بندی می کنند که تمام این تقسیم بندی ها به جا و مهم است. شیلنگ ها از منظر جنس آن ها به چند دسته تقسیم می شوند. این تقسیم بندی به قرار ذیل است:

 

شیلنگ پنوماتیک: شیلنگ پنوماتیک در سیستمی با همین نام تعبیه شده اند. از شیلنگ پنوماتیک برای توزیع هوایی که فشرده شده است؛ به نقاط و اجزای مختلف سیستم پنوماتیک استفاده می شود. ابعاد شلنگ، ماده اولیه شیلنگ و عملکرد و کارآیی آن برای نصب آن در سیستم پنوماتیک اهمیت بسیار دارد. منظور از ابعاد یک شیلنگ قطر داخلی و طول جامع آن شیلنگ است.
شیلنگ آبنما فنردار: علت نام گذاری این شیلنگ کاملا واضح و مشخص است. جنس اصلی این شیلنگ صنعتی از PVC است که در آن فنر نیز به کار رفته است. این نوع شیلنگ صنعتی قیمت مناسب تری نسبت به سایر شیلنگ ها دارد. این شیلنگ آب نما می باشد. یعنی شفاف بوده و به خوبی عبور آب و مایعات در درون آن قابل مشاهده است. این شیلنگ ها سبب می شود اپراتور مورد نظر از انتقال صحیح ماده مورد نظر مطمئن شود و در صورت مسدود شدن مسیر به زودی متوجه این موضوع شوند . شیلنگ صنعتی نامبرده شده، استحکام و تحمل فشار بالایی دارد. دلیل وجود این دو ویژگی ذکر این مسئله است که دیواره ی این شیلنگ صنعتی با سیم های فولادی که عمل گالوانیزاسیون بر روی آن ها اعمال شده است؛ تقویت شده اند. در واقع می توان گفت که دلیل فنردار بودن این شیلنگ صنعتی نیز همین موضوع می باشد.
شیلنگ صنعتی سیلیکونی: شیلنگ سیلیکونی از پلیمری با همین نام ساخته شده است. شاید بتوان نام پر مصرف ترین شیلنگ را بر روی آن ها قرار داد. چرا که به طور چشمگیری در بسیاری از صنایع قابل استفاده هستند. مسلما این کاربرد گسترده بی دلیل نیست. با مطالعه ادامه مطلب به این دلیل پی خواهید برد این شیلنگ که از پلیمر صد در صد خالص سیلیکون شکل گرفته است. شفاف بوده و هیچ گونه بو و مزه ای در آن حس نمی شود. اما دلیل کاربرد گسترده آن، این سه ویژگی ساده نیستند؛ بلکه تحمل دما این شیلنگ صنعتی بسیار قابل توجه است. شیلنگ سیلیکونی بازه منفی صد تا مثبت ۲۵۰ درجه سانتی گراد را ساپورت می کند و در واقع می توان بیان داشت که این شیلنگ صنعتی یک شیلنگ کاملا نسوز است. نکته قابل توجه در اینجا این است که هیچ گونه ماده سمی در این محصول به کار نمی رود و از این حیث نیز بدون خطر است.
شیلنگ هیدرولیک: از این شیلنگ برای انتقال نیرو مایع در ماشین آلات هیدرولیک استفاده می شود. شیلنگ صنعتی هیدرولیک از جمله شیلنگ های فشار قوی به حساب می آید که جنس آن ممکن یکی از این دو مورد باشد: ترمو پلاستیک یا همان تفلون و لاستیک مصنوعی. هر چقدر که انعطاف پذیری این دسته از شیلنگ ها بیشتر باشد؛ توسعه ماشین های هیدرولیک نیز آسان تر و سریع تر رخ می دهد.

شلنگ فشار قوی انتقال آب
انواع شیلنگ صنعتی

دسته بندی دیگری از شیلنگ ها به همراه کاربرد هریک از آنان

شیلنگ صنعتی به طرق مختلف دسته بندی می شود. یکی از دسته بندی ها که بیشتر به کاربرد این موارد اشاره دارد؛ به قرار ذیل است:

■ شیلنگ روغن و سوخت: برای انتقال مشتقات نفتی و انواع روغن ساخته شده است.

■ شیلنگ صنعتی ضد سایش: در مواردی استفاده می شود که ماده جریان یافته در لوله شیلنگ سبب آسیب به شیلنگ شود. به همین منظور نوعی از شیلنگ طراحی شد که برای انتقال، بارگیری هیدرولیک یا پنوماتیک و موادی با دمای بالا مناسب باشد. این نوع شیلنگ در معادن، سکو های حفاری، صنعت شیشه سازی، صنایع فولاد و بنادر کاربرد فراوان دارد.

■ شیلنگ هوا: از این نوع شیلنگ صنعتی در انتقال انواع گاز ها بهره گیری می شود. مهم ترین کاربرد این نوع شیلنگ در برشکاری و جوشکاری می باشد.

■ شیلنگ ضد اسید: نام آن گواه همه چیز است. این نوع از شیلنگ برای جابجایی مایعاتی که اثر خورندگی دارند؛ استفاده می شود.

■ شیلنگ بتن: این شیلنگ صنعتی خود به سه نوع برقی، بادی و مکانیکی تقسیم می شود. نوع مکانیکی در موارد معمولی بسیار پر کاربرد است. اما دو نوع دیگر برای پروژه های عظیم و مهم استفاده می شود.

■ شیلنگ روبافت: مخصوص جابجایی بنزین است. حتی اگر این جابجایی خلاف جاذبه صورت بگیرد.

■ شلنگ تراز: از این شیلنگ بیش از هر جای دیگری در ساختمان سازی بهره گرفته می شود. در عمل ترازیابی و به منظور یکی کردن سطوح از شیلنگ تراز استفاده می شود.

■ سایر شیلنگ ها عبارتند از: شیلنگ باد، شیلنگ فنری، شیلنگ بخار، شیلنگ فایبرگلاس، شیلنگ حرارتی و …

شیلنگ پنوماتیک صنعتی فنری
دانستن نکات لازم برای یک شیلنگ صنعتی خوب
این که بیان کنیم فلان شیلنگ با فلان پارامترها یک محصول خوب و درجه یک است؛ کاملا اشتباه است. شما برای تشخیص یک شیلنگ خوب ابتدا به سراغ توقعی که از شیلنگ دارید بروید. مسلما این کاربرد است که مشخص می کند چه شیلنگی خوب یا بد است. اما به طور کلی ۵ مورد به هنگام خرید شیلنگ باید مورد توجه قرار گیرد. این ۵ مورد عبارتند از:

■ قطر شیلنگ : کاملا واضح و مشخص است که هر چقدر قطر داخلی شیلنگ کم باشد؛ فشار سیال درون شیلنگ هم بیشتر می شود. اما هر چقدر که قطر دیواره زیاد تر باشد؛ این فشار کاهش می یابد.

■ طول شیلنگ: طول شیلنگ را به گونه ای انتخاب کنید که فضای مورد نظر بیش از حد توسط شیلنگ ها اشغال نشود.

■ جنس شیلنگ: جنس شیلنگ با توجه به کاربرد کاملا متفاوت است. برای مثال: در نمونه هایی که فشار ماده مورد نظر زیاد است؛ استفاده از شلنگی با جنس لاستیکی که لایه های تقویتی در آن تعبیه شده است توصیه می شود.

■ فشار: هر چقدر ماده سیال درون شیلنگ فشار بیشتری داشته باشد؛ شیلنگ مورد نظر نیز باید مقاومت بالایی در برابر فشار داشته باشد و این مقاومت نیز سبب افزایش مواد به کار رفته در شیلنگ می شود و همچنین متد ساخت و ساز را سخت تر می کند.

■ تعداد لایه ها: هر چقدر تعداد لایه های یک شیلنگ بیشتر باشد؛ مقاومت و به تبع آن قیمت بیشتری خواهد داشت.

منبع : https://www.kiyansanatkara.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۳۴:۱۹ توسط:admin موضوع: نظرات (0)